Chcete si na svadbu objednať šampanské, prípadne do novomanželského apartmánu požadujete fľašu šampanského a dva poháre k tomu? Pozor, aby ste nedoplatili na svoju neodbornosť. Bežní Slováci chybne nazývajú všetko šumivé víno šampanským. Pravda je však taká, že šampanským možno nazvať jedine to šumivé víno, ktoré je vytvorené konkrétnou technológiou a pochádza z oblasti Champagne. Rovnako, ako uráža Tokaj, keď tokajským nazvete nejaké jednoeurové lacné víno z Chile, tak uráža aj pestovateľov hrozna v Champagne, ak sa šampanským nazýva aj dvojeurový nekvalitný sekt z výpredaja. Ani portským vínom nenazývame hocijaké víno, tak prečo šampanským nazývajú mnohí všetko, čo vonia po víne a má bublinky? Môže za to prestíž pôvodu a jeho obľúbenosť. Až veľké množstvo kópií na trhu spôsobilo, že u ľudí zostala v podvedomí značka Champagne.

Šampanské a nešampanské

Je rozdiel medzi šampanským a „šampanským“
Skutočné šampanské je o niečo drahšie. Jeho karbonizácia je spôsobená nie chemicky, ale prirodzeným kvasením. Cena najlacnejších fliaš, ktoré stoja za hriech, sa pohybuje od 30 EUR vyššie. Luxusné hotely pritom nemajú problém ponúknuť, alebo priamo hosťom naservírovať fľašu aj za 80 EUR, alebo v trojcifernej sume. Sviatočný konzument rozdiel oproti slovenskému Hubertovi či Bohemia sektu nespozná. Znalci vína však poznajú rozdiel v aróme, chuti aj v rámci jednotlivých výrobcov. To, čo sa u nás chybne nazýva ako šampanské sa pritom volá šumivé víno, sekt, alebo hovorovo tiež ako šampus. Ich bublinky sú však pridávané chemicky. Aj u nás je však jedna výnimka, ktorá sa ku karbonizácií dostáva bez umelej chémie, no stále nejde o šampanské.

Médiá si nedávajú vždy pozor
V médiách sa neraz v oblasti šoubiznisu a večierkov, alebo len osláv a celebrít, stretávame so slovom šampanské. Vo veľkom počte seriálov, relácií a príhovorov moderátorov sa stáva, že je šampanským nazvaná aj rekvizita nealkoholická Vinea vo fľaši po sekte Hubert deLuxe. Li minimálne sa stretneme s nápravou tohto omylu, napríklad nedávno na rádio Viva si moderátor dal pozor a opravil kolegyňu, ktorá ho nepochopila a pokračovala ďalej. Televízia s trojznakovým názvom tento v gastronómií a hoteliérstve podstatný rozdiel ignoruje dlhodobo a ich slávne seriálové formáty vo veľkom nazývajú lacné čučo s bublinkami značkou „šampanské“ aj opakovane.

Ilustračné obrázky sme si požičali z: global-wines.sk

Tags: , ,

Related Article

No Related Article